Uäääk.

Usch, min mage spökar fortfarande. Just nu känner jag mig ganska bra. Tack och lov har jag inte spytt (peppar, peppar, ta i trä). Att kräkas är min absolut största rädsla. Jag är livrädd. Får hellre min mage uppskuren och spyan utplockad än att den kommer andra vägen. Töntigt, jag vet. Skulle gissa på att jag lider av emetofobi - kräkfobi. Blev glad när jag upptäckte att det fanns en sådan fobi, har alltid trott att jag skulle vara ganska ensam om det.





Andra konstiga fobier:

Agorafobi-offentliga platser

Aikmofobi - skarpa föremål, knivar
 
Ailurofobi - katter
 
Akarofobi - insekter
 
Akrofobi - höjder
 
Algofobi - smärta

Androfobi - Män 

Anthropofobi - människor
 
Araknofobi - spindlar
 
Astrafobi - blixtar
 
Autofobi - ensamhet
 
Automysofobi - vara smutsig
 
Bacillofobi - Mikrorganismer
 
Batrachofobi - kräldjur
 
Belonofobi - vassa föremål
 
Bibliofobi - böcker
 
Brontofobi - åska
 
Cancerofobi / Carcinomatofobi - cancer
 
Cynofobi / Kynofobi - hundar
 
Demofobi - folksamlingar
 
Dementofobi - sinnessjukdom 
  
Entomofobi - insekter
 
Equinofobi - hästar
 
Ergasiofobi - arbete
 
Erotofobi - fysisk kärlek
 
Erytrofobi - röd färg, rodna
 
Fobofobi - rädsla, utveckla fobier
 
Fonofobi - ljud eller högt tal
 
Fotofobi - ljus
 
Grafofobi - skriva, skrivning
 
Gymnofobi - nakenhet
 
Gynofobi - kvinnor
 
Harpaxofobi - rånare
 
Hedonofobi  -nöje
 
Hematofobi - blod, blöda

Hippopotomonstrosesquippedaliofob- skräck för långa ord

Hodofobi - resor
 
Hydrofobi - vatten
 
Hypnofobi - sömn
 
Iktyfobi - fiskar
 
Kakorrafiafobi - misslyckande
 
Kardiofobi - hjärtsjukdom
 
Kenofobi - tomhet, öppna ytor (kallas vanligtvis torgskräck)
 
Keraunofobi - åska
 
Kinesofobi - rörelse
 
Klaustrofobi - små, stängda utrymmen (kallas vanligtvis cellskräck)
 
Koprofobi - avföring
 
Kynofobi / Cynofobi - hundar
 
Linonofobi - snören
 
Logofobi - ord
 
Lyssofobi - sinnessjukdom
 
Mekanofobi - maskiner
 
Mysofobi - smuts, orenhet, smitta
 
Nekrofobi - döda kroppar, döden
 
Neofobi - nyheter
 
Nosofobi - sjukdom
 
Nyctofobi - mörker
 
Ochlofobi - folksamlingar
 
Ornitofobi - fåglar
 
Osfresiofobi - kroppslukt
 
Patofobi - sjukdom
 
Peniafobi - fattigdom
 
Pnigofobi - kvävning
 
Poinefobi - bestraffning
 
Pyrofobi - eld
 
Scholionofobi - skolan
 
Sitofobi - mat
 
Skopofobi - att stirras på, bli iakttagen
 
Social fobi - dra på sig uppmärksamhet, bli granskad/bedömd
 
Spermofobi - spermier
 
Talofobi - bli levande begravd
 
Thallassofobi - sjö
 
Thanatofobi - döden, att dö
 
Traumatofobi - skada, skadas
 
Xenofobi - främlingar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0